Pe piaţa materialelor de construcţii s-a scos din vocabular cuvântul „scădere“
Primul trimestru al anului 2015 a readus zâmbetul pe buzele producătorilor de materiale de construcţii, care spun că au avut vânzări cel puţin egale cu cele din primele trei luni ale anului trecut, dacă nu chiar semnificativ mai mari. Deşi pentru unele segmente ale pieţei materialelor de construcţii, evaluată la circa 3 miliarde de euro, livrările din primul trimestru contează prea puţin în ansamblul întregului an, jucătorii avansează prognoze optimiste pentru perioada următoare, „regresul“ fiind, deocamdată, un termen care nu mai este folosit în estimările ce ţin de 2015.
Dacă în sectorul privat încrederea pare să urce la cote din ce în ce mai îndrăzneţe, segmentul lucrărilor comandate şi finanţate de stat prezintă încă suficiente semne de întrebare, după experienţa nefastă a anului trecut, când tăierile de investiţii şi-au pus amprenta în mod semnificativ asupra rulajelor din industrie.
Subiectul infrastructurii este cap de afiş, iar finalizarea cu succes a Master Planului de Transport - strategia care fixează obiectivele României pe termen scurt, mediu şi lung -, promisă de autorităţi în actuala perioadă, după mai multe ajustări şi amânări succesive, ar trebui să aducă noi infuzii de optimism pe această piaţă în viitorul apropiat.
„Nu avem încă rezultatele oficiale pe primele trei luni ale anului, însă există un impact pozitiv la nivelul activităţii noastre, în special datorită condiţiilor meteo favorabile din prima parte a anului, care le-au permis constructorilor să înceapă lucrările din vreme. Observăm semnale pozitive din piaţă, clienţii din industrie, fie că este vorba de persoane fizice, fie de dezvoltatori, încep să îşi recâştige treptat încrederea în piaţa construcţiilor, fiind dispuşi să investească“, afirmă François Pétry, CEO al Holcim România, cu afaceri de 202 mil. euro în 2013.
Subiectul infrastructurii este cap de afiş, iar finalizarea cu succes a Master Planului de Transport - strategia care fixează obiectivele României pe termen scurt, mediu şi lung -, promisă de autorităţi în actuala perioadă, după mai multe ajustări şi amânări succesive, ar trebui să aducă noi infuzii de optimism pe această piaţă în viitorul apropiat.
„Nu avem încă rezultatele oficiale pe primele trei luni ale anului, însă există un impact pozitiv la nivelul activităţii noastre, în special datorită condiţiilor meteo favorabile din prima parte a anului, care le-au permis constructorilor să înceapă lucrările din vreme. Observăm semnale pozitive din piaţă, clienţii din industrie, fie că este vorba de persoane fizice, fie de dezvoltatori, încep să îşi recâştige treptat încrederea în piaţa construcţiilor, fiind dispuşi să investească“, afirmă François Pétry, CEO al Holcim România, cu afaceri de 202 mil. euro în 2013.
„Din păcate, sectorul infrastructurii, care este fundamentul dezvoltării economice, a fost în scădere în ultimii doi ani, deoarece nu au fost iniţiate noi proiecte mari de infrastructură, iar Master Planul de Transport este încă în discuţie. Sperăm ca, odată cu aprobarea Master Planului de Transport, acest sector să furnizeze din nou industriei de construcţii un aport substanţial, în perioada imediat următoare“, a arătat Pétry.
Reprezentantul Holcim spune că, deşi la nivelul primelor trei luni din 2015 s-a observat o creştere faţă de perioada similară a anului precedent, este încă devreme pentru concluzii legate de perspectivele pieţei la nivelul întregului an. „Deşi acestea sunt semnale pozitive, aşteptăm, în continuare, licitaţiile importante pentru proiecte de infrastructură“, a mai spus reprezentantul Holcim.
Volumul vânzărilor de ciment şi clincher ale grupului elveţian în România au crescut cu 7,8% anul trecut comparativ cu 2013, datorită proiectelor mari dezvoltate în zona Bucureştiului, în condiţiile în care, în Europa, revenirea pieţelor a fost sub aşteptări, potrivit informaţiilor furnizate la finele lunii februarie.
Holcim şi francezii de la Lafarge se pregătesc să fuzioneze, finalizarea operaţiunii, programată în acest an, urmând să conducă la apariţia celui mai mare producător de ciment din lume. Pentru România, tranzacţia va implica preluarea activelor Lafarge, cumpărătorul agreat în luna februarie fiind grupul irlandez CRH, prezent deja pe piaţa locală.
Creşteri spectaculoase la cărămizi
Dincolo de ciment, şi pe piaţa de zidărie primul trimestru a marcat un plus, în ciuda faptului că a fost o perioadă de extrasezon. „Dacă ne uităm la rezultatele obţinute în trimestrul 1 din 2015 comparativ cu aceeaşi perioadă a anul anterior, volumele vândute au crescut cu 51%. Valoric, am crescut mai mult, cu 68%, la peste 11 milioane de lei“, spune Liviu Stoleru, directorul general şi preşedintele Consiliului de Administraţie al producătorului de cărămizi Cemacon. În opinia sa, revenirea pieţei pe plus anul trecut a redat optimismul în rândul jucătorilor cu privire la perspectivele din 2015.
„Ne aşteptăm ca piaţa blocurilor ceramice să înregistreze un avans de minimum 13-15% la nivelul întregului an“, a adăugat Stoleru. Printre factorii cu influenţă pozitivă asupra pieţei se numără îmbunătăţirea condiţiilor de finanţare, dar şi scăderea dobânzilor la depozite, elemente care pot determina creşterea apetitului pentru investiţii în construcţii.
„Devine mult mai atractiv să investeşti în sectorul imobiliar decât să plasezi banii în depozite bancare“, a punctat şeful Cemacon. Cifra de afaceri a producătorului de cărămizi a crescut cu 31% anul trecut, de la 48,3 milioane de lei la 63,1 milioane de lei. Cei mai mari acţionari ai companiei Cemacon sunt fondul de investiţii KJK Fund, firma Consultanţă Andrei&Andrei şi SSIF Broker, care deţin cumulat peste 80% din acţiunile companiei, conform celor mai recente date disponibile.
Mai multe autorizaţii de construire
Anul 2015 a început cu o revigorare în ceea ce priveşte numărul de autorizaţii de construire eliberate (plus 4,3% în primele două luni, potrivit datelor INS), iar printre factorii cu influenţă pozitivă se numără atât condiţiile meteorologice favorabile, cât şi reducerea preţului combustibilului, care a ieftinit transporturile, arată Niculae Duşu, preşedintele Consiliului de Administraţie şi acţionar al producătorului de materiale de construcţii Celco din Constanţa.
„În aceste condiţii, am reuşit să menţinem volumul de livrări de BCA şi adezivi Celco la nivelul din trimestrul I din 2014. Livrările de var au înregistrat o creştere de până la 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2014, observând un interes crescut pentru varul măcinat special pentru producţia de BCA şi pentru varul bulgări, utilizat cu precădere în siderurgie şi metalurgie şi pentru producerea de var pastă“, a spus Duşu. Deşi rezultatele financiare ale primului trimestru din 2015 nu sunt finalizate, datele preliminare indică un avans al rulajului companiei de aproximativ 2%, a adăugat el. „Suntem încrezători în continuare în deblocarea lucrărilor de construcţii şi previzionăm că al doilea trimestru din 2015 va depăşi valorile primului trimestru cu câteva procente“, a mai spus Duşu. Producătorul de materiale de construcţii, deţinut de oamenii de afaceri Niculae şi Ion Duşu, a încheiat anul trecut cu afaceri de aproape 21 de milioane de euro, în creştere cu 10% faţă de 2013, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor transmise de companie.
Despre creşteri la nivelul primelor trei luni ale acestui an vorbesc şi reprezentanţii Duraziv, producător de materiale de construcţii având în portofoliu vopsele, adezivi şi profiluri metalice. „În ansamblu, Duraziv se situează pe un trend ascendent faţă de anul trecut, atât pe divizia de adezivi, cât şi pe cea de vopsele, iar cea mai bună creştere a fost pe retailul modern. Per total, în ceea ce priveşte industria materialelor de construcţii, avem semnale bune şi estimăm că vom încheia anul 2015 cu o creştere cel puţin la fel de bună ca la finalul anului 2014“, afirmă Manuela Martin, marketing manager al Duraziv.
La trendul pozitiv al vânzărilor au contribuit şi lansările de produse noi pe segmentul de vopsele şi tencuieli, susţinute de promoţii atractive, a precizat Martin.
„Evoluţia pe cel de-al doilea trimestru o vedem prin filtrul unui optimism moderat, sunt semne încurajatoare pe segmentul rezidenţial, dar suntem conştienţi şi de nivelul tot mai competitiv la care a ajuns industria materialelor de construcţii. Diferenţierea, credem noi, se va face nu doar la nivel de preţ, ci şi la nivel de inovaţie - clienţii sunt mai atenţi la ce cumpără, mai bine documentaţi şi mai pregătiţi să aleagă şi serviciile conexe produsului“, a adăugat ea.
Compania deţinută de omul de afaceri Daniel Guzu a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 80 de milioane de lei (18 milioane de euro).
Mai multe termopane în 2015
„Debutul anului 2015 a adus o ameliorare la nivelul întregii pieţe. Putem vorbi despre o uşoară creştere a vânzărilor înregistrată în primul trimestru, care sperăm să continue şi în perioada următoare. (...) Cu toate acestea, sezonalitatea caracteristică pieţei pe care activăm ne împiedică să emitem estimări ferme cu privire la evoluţia acestui an. Există perioade de vârf, în care ne aşteptăm la creşteri ale vânzărilor mai mari decât în restul anului, de aceea suntem optimişti şi încrezători într-o direcţie pozitivă a lucrurilor“, spune Alexandru Oancea, marketing manager al VEKA România.
Cel mai relevant element care a impulsionat evoluţia uşoară a vânzărilor la începutul lui 2015 a rămas dezvoltarea componentei de export pentru tâmplăria termoizolantă, susţine reprezentantul VEKA.
Deşi este încă devreme pentru prognoze legate de evoluţia pieţei la nivelul întregului an, Oancea spune că există totuşi o serie de perspective favorabile, generate în special din zona noilor proiecte imobiliare din Bucureşti şi de la nivel naţional. Totodată, segmentul reabilitărilor este foarte probabil să poată influenţa evoluţia pieţei.
Subsidiara din România a producătorului german VEKA a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri în creştere uşoară faţă de nivelul de aproximativ 16 milioane euro din 2013, potrivit datelor anunţate la finele lunii ianuarie. Rulajul include vânzările subsidiarei locale VEKA România, cât şi vânzări directe din Germania către firme locale. Producătorul german de sisteme de profiluri din PVC pentru ferestre, uşi şi rulouri a finalizat în vara anului trecut preluarea competitorului Gealan, prezent pe piaţa din România prin subsidiara Gealan România.
Pereţii noi se colorează din vară
Trecând în zona de finisaje, deocamdată creşterile sunt aşteptate să se vadă din vară, când multe dintre construcţiile aflate în prezent în lucru se vor apropia de finalizare.
„La finalul primului trimestru observăm în sectorul lacurilor şi vopselelor o constanţă a consumului, la valori similare cu cele din prima parte a anului trecut. Tendinţa se înscrie în cadrul scenariului conservator pe care l-am avansat la începutul anului“, afirmă Marius Văcăroiu, directorul general al grupului Policolor - Orgachim.
Unul dintre factorii cu influenţă pozitivă asupra pieţei, în ansamblu, este reprezentat de cererea exprimată de consumatori pentru proiectele de bricolaj şi de redecorare a locuinţelor, a punctat el.
„Până la jumătatea anului piaţa ar putea evolua liniar, până la momentul în care proiectele imobiliare din piaţă vor ajunge la stadiul finisajelor. Este foarte important că actorii privaţi au entuziasm, au proiecte în derulare şi, mai mult, planuri pentru noi proiecte. Prin urmare, există perspective pentru consolidarea pieţei. Aşa cum era de aşteptat, mediul privat s-a adaptat rapid la modificările continue aduse de administraţie şi caută soluţii pentru a face performanţă şi a obţine rezultate“, a adăugat reprezentantul producătorului de lacuri şi vopsele.
Vânzările Policolor au înregistrat la finele primelor trei luni o creştere procentuală de până în 10% pe segmentul de lacuri şi vopsele decorative şi a produselor pentru sectorul auto. Grupul Policolor – Orgachim, controlat de fondul de investiţii RC2, operează două mari unităţi de producţie, în România şi Bulgaria, şi a încheiat anul trecut cu afaceri consolidate de 52,8 milioane de euro.
Producătorul de lacuri şi vopsele a anunţat că va reloca fabrica pe care o deţine în România, din estul Bucureştiului în zona de vest a Capitalei, noua unitate urmând să fie construită pe o platformă industrială deţinută anterior de producătorul Chimester.
Raportat la rezultatele din 2014, cifrele înregistrare în primul trimestru din acest an sunt asemănătoare, însă valoarea şi volumul vânzărilor înregistrate în acest interval au o pondere redusă la nivelul întregului an, afirmă Sebastian Bobu, directorul executiv al companiei Symmetrica, adăugând că nu a simţit diferenţe între cele două perioade de referinţă.
„După ce în 2014 am raportat un avans de 8% al cifrei de afaceri la circa 78 de milioane de lei (16,5 milioane de euro) comparativ cu 2013, pentru 2015 mizăm pe o creştere cu 5% a businessului. Această creştere va fi susţinută atât de orientarea către proiecte private (rezidenţiale, comerciale sau industriale), cât şi de extinderea capacităţii de producţie prin inaugurarea unei noi linii de fabricare în unitatea noastră din judeţul Bistriţa“, a spus Bobu.
În plus, pentru acest an compania are în plan extinderea portofoliului prin lansarea de produse noi, acestea având drept target principal clienţii rezidenţiali. „În ceea ce priveşte evoluţia businessului în trimestrul al doilea, credem că aceasta se înscrie în previziunile anuale, de creştere uşoară“, a conchis reprezentantul Symmetrica.
Compania producătoare de pavele, borduri şi rigole vibropresate pietonale şi carosabile a fost înfiinţată în 1994 de Florentina-Mihaela Stanciu şi Florin-Cristinel Stanciu şi deţine cinci fabrici, în Suceava, Iaşi, Giurgiu, Braşov şi Bistriţa-Năsăud.
sursa: zf.ro