Industria textilă în România

   Istoria industriei textile din România începe în anii 1600, odată cu înființarea breslelor țesătorilor în Moldova, Muntenia și Transilvania. Abagiii, postăvarii, pâslarii și mătăsarii își deschid mici ateliere în care fac haine, covoare, pături și ștergare. Bumbac încep să cultive în anii 1700.

   În anul 2014 textilele erau al patrulea cel mai important produs de export al României după contribuția la total. În urmă cu mai bine de un deceniu acesta era cel mai important produs de export, însă odată cu mi­grația mai multor furnizori către piețele din Asia și odată cu atragerea de noi investitori, tex­tilele au căzut pe poziția a patra.

   Criza financiară și economică a eliminat peste 100.000 de locuri de muncă din industria textilă locală. În 2012, cele circa 8.000 de companii care activau în domeniu mai aveau doar 217.000 de salariați, față de 340.000 în 2008, ultimul an de boom economic, și 448.200 în 2004.

   Cei mai mari 15 producători locali de textile și încățăminte, care angajează aproape 10.000 de oameni ca să croiască și să coasă pentru Calzedonia, Hugo Boss, Debenhams H&M sau Inditex (proprietarul Zara), au obținut în anul 2013 afaceri de peste 3 miliarde de lei.

   Lucrătorii din producția de textile în România sunt de regulă plătiți cu salarii de sub 1.000 de lei (220 de euro), de multe ori cu salariul minim pe economie, mai ales cei din provincie. Salariile din industrie sunt cu 30% sub me­dia pe eco­nomie. Potrivit informațiilor deținute de Ziarul financiar, furnizate de jucătorii din piață, prețul produselor poate ajunge în magazine și de zece ori mai mare decât cel cu care un produs pleacă pe poarta fabricii.

   Industria textilă contribuie cu 11% la exporturile României și a pierdut în ultimul deceniu primul loc în favoarea industriei auto și a componentelor auto. La un total al exporturilor estimat în anul 2014 la 52 mliarde euro, croitorii români au trimis peste graniță produse în valoare de 5,7 miliarde euro. La începutul anilor 2000 fabricile de confecții erau responsabile de o treime din exporturile țării.

   România și-a redus în ultimele două decenii producția de încălțăminte și ciorapi cu 60% până la 94%.

 

sursa:wikipedia.ro