Companiile de curierat evoluează în funcție de cererile diversificate de pe piață
Impactul fluxului crescut de comenzi către firmele de curierat, cerințele specifice în ceea ce privește serviciile de livrare și provocările logistice generate, barierele plății cu cardul la livrare, precum și posibilitatea implementării punctelor de pick-up fixe pentru clienții magazinelor online sunt doar câteva dintre subiectele dezbatute de reprezentanții companiilor de curierat și servicii poștale, în cadrul celei de-a treia ediții a Forumului Român de Curierat și Servicii Postale, organizat de GOVNET Conferences cu sprijinul ANCOM, A.O.C.R. și ARILOG.
Presedintele ANCOM, Catalin Marinescu, a vorbit despre provocarea digitala cu care se confrunta curierii: revolutia digitala, preferintele de consum ale utilizatorilor de servicii postale- contrastand intre persoane fizice si persoane juridice, precum si strategia europeana privind o piata unica digitala.
Piata de curierat este in continua crestere, cu un ritm de 10-15 % anual, depasind ca volum 325 milioane de euro in 2015, iar conform declaratiei lui Adrian Mihai, Managing Partner Fan Courier, in piata exista un optimism general al clientilor in ceea ce priveste cresterera activitatii, iar acest lucru se reflecta intr-un volum marit de expeditii.
Distorsiunile aparute in activitatea unor firme din piata de curierat la finalul anului trecut au creat efecte negative in fluxul operational si logistica curierilor, generand volume nepredictibile de comenzi ce necesita un management de criza.
Karla Codrea, CFO la DPD, a confirmat faptul ca s-a simtit o crestere neprevazuta a volumelor in prima parte a anului si in compania pe care o reprezinta: „aceasta crestere a venit dupa perioada de Black Friday, cand capacitatea de livrare oricum a fost marita, iar curierii se asteptau la asta”.
Mihai Iordache, Enterprise Director la Microsoft, a atras atentia asupra importantei componentei inteligente a activitatii operationale a curierilor si a explicat impactul pe care il poate aduce tehnologia in procesele interne: „Zona de e-commerce si intreaga activitate online nu poate fi operationalizata fara un suport IT. Zona de digitizare impacteaza business-ul. (…) Cand vine vorba de perioade incarcate precum Black Friday, desi uneori nu puteti previziona volumele, puteti adresa prin instrumentele necesare toate aceste campanii agresive ale retailer-ilor din mediul online intr-un mod foarte eficient din punct de vedere al organizarii interne”.
O alta tendinta in piata o reprezinta cresterile de volume pe segmentul de livrari in aceeasi zi, livrari cu timpi programati, servicii cu valoare adaugata, iar Lucian Baltaru, General Manager la Sameday Courier, a declarat ca „undeva la 10% dintre clientii nostri consumatori finali sunt dispusi sa plateasca in plus pentru acest lucru”.
CEO-ul Fashion UP, Alin Stanciu, confirma existenta acestei nevoi din partea clientilor sai, „undeva la 15-20%, si jumatate din ei sunt dispusi sa plateasca in plus, dar asta inseamna ca noi ar trebui sa ne asumam cealalta jumatate din costuri, iar costul de curierat este in principiu cel mai important cost intr-un magazine online”.
O alta provocare a pietei de curierat este implementarea de solutii pentru plata cu cardul la livrare. DPD Romania, impreuna cu Mastercard si Unicredit vor implementa un proiect in al doilea trimestru al anului prin care aceasta facilitate va fi posibila: „Vom echipa curierii din Bucuresti si apoi din intreaga tara, cu device-uri MPOS”, asigura Karla Codrea.
Subiectul investitiilor in depozite si distributie de marfa paletizata a fost atins, ca tendinta de dezvoltare a activitatii firmelor de curierat.
„Din pacate, noi, curierii, gasim foarte greu un depozit potrivit pentru ce ne dorim. In Bucuresti avem un depozit cu 168 de porti. Nu va construi nimeni din exterior un astfel de depozit atat de scump, asa ca am hotarat sa ni-l construim noi singuri”, spune Adrian Mihai, Fan Courier.
La capitoulul new-entries pe piata din Romania, CEO-ul ECONT, Pavel Penchev a declarat ca, desi prezenta lor din 2007 pana acum in Romania a raspuns doar livrarilor Romania-Bulgaria-Grecia, de anul acesta vor intra intens in piata autohtona prin brand-ul COLETTO, un serviciu de „parcel shop”, o alternativa la home delivery care va fi disponibil tuturor utilizatorilor din Romania, in special persoane fizice.
Cat despre planul de dezvoltare pe anul acesta, Nemo Express, reprezentat in cadrul conferintei prin Horia Serbanescu, Business Development Manager, a declarat ca isi doreste sa se extinda si pe zona de B2C, ajutat si de o platforma online. „Avem o aplicatie construita in-house pe parcursul a trei ani de zile, modelata pe nevoile pietei, formata din doua parti: partea care relationeaza cu clientul si SAP-ul nostru intern. Este o aplicatie inzestrata cu live tracking, cu un QR code 2d – un cod de bare ce tine minte pana la 2600 de caractere”.
sursa: intermodal-logistic.ro